Sunday 1 January 2012

Jurnalul din British Columbia



1.



              
              ÃŽn British Columbia am ajuns într-un mod ciudat. ÃŽmi căutam serviciu, am primit layoff[1] de la Mahle Filter Systems Tilbury[2], undeva prin Decembrie 2007. Am aplicat pentru Unemployment Benefit, la È™fârÈ™itul lui iunie m-au chemat înapoi pentru o săptămână, în schimbul de noapte È™i am lucrat È™i overtime sâmbăta seara. DimineaÈ›a când am terminat schimbul aveam pană pe roata din dreapta față.  Asta nu avea nimic de a face cu Mahle È™i faptul că mă puseseră pe liber, o menÈ›ionez aÈ™a ca idee ca să-mi aduc aminte din nou de ticăloÈ™ia obiectelor. Am petrecut trei ore în Tilbury să-mi fac pana.

De atunci nu am mai auzit de ei până în 2010 când mi-am luat lichidarea de acolo È™i am ieÈ™it din evidenÈ›ele lor. Mi-au dat, cu bucuria că scapă de încă unu, vreo $5000 sau $6000 severance pay[3] care din cauza taxelor canadiene au devenit 3000 în mână. AÈ™a ca în 2008 am tot trimis la resumeuri. Cum în Windsor nu se mai întâmpla nici o sfârâiala È™i cum toate resumeurile care le-am trimis,  nu numai in Windsor ci în tot Ontario, rămâneau fără nici un raspuns de parcă le aruncam la coÈ™, am zis hai să încerc să trimit È™i în celelalte provincii, să văd dacă voi avea vreun răspuns de undeva. Vorba lui Mănoiu- După un timp începi să crezi că ceva nu e în regulă cu tine de nu te bagă nimeni în seamă È™i nu-È›i răspunde nimeni.

La una din agenÈ›ii pe nume Roevin, de undeva de prin Calgary sau Edmonton, am găsit că le trebuiau vreo trei sau patru poziÈ›ii exact din specializarea mea È™i am zis că nu se poate să fiu ignorat È™i în cazuri din astea de aÈ™a mare cerere. Una din astea trebuie să o iau, nu se poate să nu o iau. Am trimis resumeul È™i după foarte scurt timp am primit răspuns că serviciul este in Kitimat, BC È™i ei mă sfătuiesc să studiez puÈ›in harta să văd cam unde este localitatea asta È™i să încerc să vizitez puÈ›in websiteul localității respective. Am făcut treaba asta, era în nordul BC, undeva la vreo 1300 – 1400 km de Vancouver, ceea ce însemna că excursiile de weekend erau excluse, un drum până la Vancouver ar fi însemnat cel puÈ›in 2 zile dus È™i 2 întors. Am zis că nu mă duc acolo pentru excursii aÈ™a că le-am trimis răspunsul:
 - Da am verificat pe hartă, daÈ›i-i drumul .

La care mi s-a trimis al doilea email:  „totuÈ™i mai verifică odată pe hartă  unde e localitatea”. Ce Dumnezeu se întâmplă? Am mai verificat odata È™i nu vedeam nimic, din ceea ce cred că ei ar fi vrut să văd. Roevin, prin agenta Debra, cu un puternic accent englezesc dar probabil filipineză, a trimis resumeul firmei, ei au stabilit un interviu telefonic, care le-a plăcut È™i deci au vrut să mă duc pentru interviul față în față. Ca orice firmă cu È™taif din West, că aici majoritatea sunt cu È™taif, voiau să vin cu nevasta, să vadă È™i ea oraÈ™ul, locurile, să ne uităm ce apartamente de închiriat găsim, sau ce case de cumpărat, ce mai era o întreagă strategie de captare de noi oameni.

Kitimat era un târguÈ™or, town nu city, la capătul drumului, unde începea Highwayul  37 adică „The Gateway to Alaska” cum scria pe o tablă la ieÈ™irea din localitate. Semnul oraÈ™ului era un fulg de zăpadă, confecÈ›ionat din aluminiu, de vreun metru È™i jumătate, donat de Alcan oraÈ™ului È™i postat la vreo 2 km înainte de intrarea în oraÈ™. Când l-am văzut prima dată am înÈ›eles instantaneu de ce Debra mi-a cerut de două ori să caut informaÈ›ii despre oraÈ™ mai întâi. Aici ploua È™i/sau ningea, conform statisticilor, aproximativ 280 – 300 zile dintr-un an. CurenÈ›ii calzi È™i umezi de peste ocean ajung în contact cu aerul rece al muntelui.  ÃŽn niÈ™te ani a luat recordul la cantitatea de precipitaÈ›ii. ÃŽn timpul verii e doar umed, înnorat È™i enervant. Iarna în schimb primăria are de rezolvat curățirea drumurilor în urma unor ninsori consistente, uneori de câte 24 de ore neîncetat. Cât am stat eu acolo am prins de două ori câte 50 – 60 cm de zăpadă peste noapte.  De-alung timpului comunitatea È™i-a pus la punct un serviciu de curățire a drumurilor, probabil de invidiat de către orice altă municipalitate de oriunde din lume. Se lucra 24 de ore È™i 7 zile cu o eficiență (printre puÈ›inele servicii cu adevărat  eficiente din acest colÈ› de lume) demnă de NASA:  la ora 12 cel târziu, la amiază, toate drumurile inclusiv cele secundare È™i terÈ›iare erau curățate. Drumurile principale erau raÈ™chetate încontinuu de utilajele de curățat. DeÈ™i cantitatea de ninsoare cocheta cu recordurile mondiale, È™colile nu au pierdut niciodată vreo zi de cursuri. De multe ori mă gândeam cât de mult ar avea ai noÈ™tri, din Romania, de învățat de la primăria din Kitimat cum se curăță drumurile iarna, pentru că pe noi iarna ne ia pe neaÈ™teptate în fiecare decembrie È™i blochează sute de maÈ™ini pe drumurile țării È™i face inaccesibile zone întregi.
  
Dincolo de acest neajuns, locurile erau într-adevăr extraordinare.  Cum intrai în oraÈ™, în stânga se vedea Canalul Douglas care venea din Pacific, cu somoni, care vara urcau cu sutele pe râurile locale unde îi aÈ™teptau urÈ™ii Grizzly pentru nemaipomenitul festin anual. ÃŽn unele locuri s-au amenajat podiumuri speciale, cu balustrade È™i bănci, de unde se putea observau în liniÈ™te È™i pentru multe ore uriaÈ™ele animale pescuind somonii de 10 – 15 kg.  ÃŽn dreapta la câțiva km se înălÈ›a Muntele Elizabeth , 1886 m (6188ft) cu gheÈ›arul veÈ™nic pe culme.  Imaginea era de basm. British columbienii numesc acestă provincie „Èšinutul zeilor”. Exagerarea nu e deloc exagerată.  Și mirosul...

Când am coborât cu Ariama din avion la Terrase am simÈ›it mirosul de rășină, rumeguÈ™, pădure de brad, miros de munte È™i pădure. Ploua, era frig, cam 14 Celsius. ÃŽn august. ÃŽn Windsor erau 30 È™i noi veniserăm cu câte un pulovăr, total insuficient, aÈ™a că a doua zi, pentru că nu aveam nimic în program, am mers să cumpărăm ceva haine mai groase. Că era un program. Pe ore, începând de dimineaÈ›a când trebuia să luăm breakfastul cu o anume persoană de la Camera de ComerÈ›, care urma apoi să ne arate oraÈ™ul, cu cele doua puncte de atracÈ›ie turistică The Giant Spruce È™i Cascada. Apoi centrul cu tentativa de Mall în care erau un fel de Zeller, un Dollar Store, o cafenea în care își făceau veacul în fiecare zi nativii, un Liquor Store a cărui owner era tot un nativ, un magazin cu cărÈ›i si electronice, a cărui owner, un individ cam de vârsta mea,  era un fost împătimit al sporturilor extreme din zonă, adică zbor cu parafanta, condus quadul pe teren accidentat etc. Și avusese un accident iar acum era liniÈ™tit, deschisese bussinessul ăla, el È™i nevastă-sa, care se uita urât la mine întotdeauna când vizitam magazinul lor de 5 metri pe 5 metri, deÈ™i nu eram indian, că È™i la ăia se uita urât.

Seara am luat masa cu un superintendent cu nevastă-sa, sora medicală la spitalul cel nou din localitate, un inginer Fred și Chris Howe de la Resurse Umane. Conversații, aperitive, întrebări despre mine, despre Ariama, despre copii, Gordon Bleu nereușit și chestii cu pește, vin, cum e România? Ce mașini sunt pe acolo?, bere, Fred auzise de Skoda și Moskvici, dar de Dacia nu, deserturi dulci, prea dulci... etc. Totul plătit de companie. Numai pe biletele de avion dăduseră $3000. Mi-au rezervat mașină ca să avem cu ce să ne mișcăm. Toyota Prius. M-am simțit important când m-am urcat la volan prima data, că nu mai condusesem Toyota până atunci, după care m-am desumflat, că urca cu greu dealurile, încetinea, motor mic, nu mi-a plăcut în final.

Interviul a fost în camera de ședințe cu patru persoane, doi supraintendenți de la Maintenance, apoi Fred și Chris. Vreo oră și jumătate. După care au urmat testele de inteligență, memorie, logică, sesizarea esențialului, a diferențelor, atitudini în condiții specifice etc. Vizitarea fabricii cu Fred. Întâlnirea cu managerul fabricii. După-masa vizita medicală și testul fizic, în oraș la doctorul chinez agreat de fabrică.

Kitimat avea în 2008 cam opt mii de locuitori. Industria locală era reprezentată cu mândrie de cele două fabrici care mai funcÈ›ionau din cele trei care existau: Eurocan - fabrica de celuloză È™i hârtie, Alcan - fabrica de aluminiu È™i fabrica de metanol care era închisă de vreo doi ani. Cele două fabrici rămase în funcÈ›iune erau întreaga viaÈ›a industrială È™i civilă a întregii comunități, majoritatea celor apÈ›i È™i doritori de muncă lucrau acolo, chiar È™i destui din Terrase care navetau cei 65 km care despărÈ›eau  cele două localități. Eu eram al treilea român din istoria Kitimatului. Primul era unul din dentiÈ™tii oraÈ™ului, cel care avea să devină bunul meu prieten D., celălalt fusese un inginer care a locuit în oraÈ™ vreo doi ani după care a plecat undeva în sud. La vreo trei zile după ce am început lucrul intru la washroom È™i Dante filipinezul zice altuia care se spăla pe mâini:
- This is the Romanian. Say something in Romanian[4].
 
La care ăla replică: „ Bună ziua. Ce mai faci?” 
 
            Veijo era finlandez È™i lucrase prin anii 1970 în România la construcÈ›ia fabricilor de hârtie de la Dej È™i Turnu Severin. Ce mică era lumea!  ÃŽÈ™i mai aducea aminte încă vreo 200 de cuvinte în româneÈ™te, printre care bineînÈ›eles „È›uică”, „p*** mă-tii” È™i alte chestii colorate. Om de treabă, cu multe amintiri plăcute din România, cu o anumită nostalgie chiar după acea perioadă, nu sunt sigur dacă legată de tinereÈ›ile lui sau de frumuseÈ›ea locurilor È™i de realitățile acelor timpuri. Din respect pentru Veijo È™i pentru cineva care È™tia ceva în limba română, am învățat È™i eu câteva fraze în finlandeză, aÈ™a că în aÈ™teptarea meetingului de dimineață când apărea Veijo È™i-mi striga în gura mare Bună di-mi-neaÈ›a!”, eu îi răspundeam „Hivaa huomenta!”, spre uimirea celorlalÈ›i.








[1] Layoff (en.) – concedierea temporară sau permanentă a personalului unei companii.
[2] Mahle Filter Systems fusese până în februarie 2007 Siemens, companie germană la origine. Producător de echipament electronic industrial, în Windsor È™i Tilbury, Siemens avea doua fabrici care făceau piese de plastic pentru motoarele GM, Ford È™i Chrysler. Căderea liberă a industriei de automobile declanÈ™ată prin anii 2004 – 2005 a convins capii companiei să vandă fabricile care produceau altceva decât echipament electronic, mai ales cele care produceau piese pentru automobile, chiar dacă ele erau de ultimă tehnologie. AÈ™a că fabrica din Windsor a fost închisă definitiv iar cea din Tilbury a fost vândută unei alte companii germane Mahle.
[3] Severance pay (en.) – sumă de bani prevăzut de lege să fie plătită de angajator angajaÈ›ilor concediaÈ›i din motive pentru care angajatorul nu se face totuÈ™i responsabil.
[4] Ăsta e românul. Zi ceva în românește (en.).

No comments:

Post a Comment