Sunday 15 January 2012

Despărțirea de Eminescu




Așa cum spunea poetul Marin Sorescu poate că Eminescu nu a existat.

Pentru mine însă a existat o poză în cărțile de limba română, a unui tânăr veșnic îndrăgostit de Veronica, de plopii fără soț, de lacul codrilor albastru, tânăr care nu credea că o să învețe a muri vreodată și care mi-a devenit brusc și definitiv prieten când am citit prima dată Scrisorile și Sărmanul Dionis.

A mai existat țara din care venim cu toții, țara de humă și piatră, cu dealuri și munții pe care mi-am tocit bocancii și am transpirat cărând echipamentul în armată. Țara cu râuri și cu păduri în care sălășuiau mistreții cu colți de argint. A existat ploaia care, în aplicații, deși uneori ne uda până la piele cântam de cele mai multe ori din tot sufletul  „Iancule mare” simțind mai mult ca niciodată că aveam o țară, a noastră, căreia Eminescu îi dorea, așa cum de altfel noi toți îi dorim, după ce am plecat poate mai mult ca niciodată, viitor de aur și mult suflet românesc și ne doare că lucrurile nu merg cum trebuie.

Au existat apoi locurile și vremurile copilăriei fericite cu râul în care ne scăldam în verile toride, cu dealul Cucăi pe care ne dădeam cu sania iarna, iar toamna culegeam ciuperci și butuci pentru foc. Corcodușul din colț și casa veche de chirpici cu gardul pe care mă urcam să văd cirezile de vite trecând spre pășune.

A existat satul acela din Ardeal cu dramele și împlinirile lui, apoi casa nouă, construită cu greu de părinții mei, în care am crescut, am mers la școală, m-am îmbolnăvit de bolile copilăriei, am trăit bucuriile și fanteziile vârstei. Aceeași casă în care s-au stins părinții mei și au început copiii mei să crească.

A existat acel câine, care a supraviețuit până a ajuns la noi, cules de copii de pe marginea râului și a supraviețuit după aceea după ce a fost abandonat departe de casă pentru a nu se mai putea întoarce, pentru că nu mai locuia nimeni acolo. Și care ne-a recunoscut după ani de zile, pe străzile orașului bucurându-se că ne regăsește, deși el avea altă casă, altă familie, altă mașină roșie în curte și alți doi copii ca și ai mei cu ani înainte.

Au existat anii liceului cu mirosul inconfundabil de cărți vechi al bibliotecii și castanii din curte sub care am început să scriu primele versuri. Apoi anii studenției, cu exuberanțele lor, de multe ori nesăbuite, cu bucuriile aproape cotidiene ale plăcerii exacerbate de a te autodepăși, de a descoperi infinitul lumilor interioare și de a concepe și a realiza necuprinsul lumii exterioare, de a lupta cu realitatea și mai ales cu mult mai de temutul inamic: tu însuți.

A existat noaptea aceea de decembrie, trei zile înainte de Crăciun, petrecută în vila de la Păltiniș cu Constantin Noica încercând să ne învingem disperarea și să descoperim apoteoza viitorului. Au existat traducerile din Steiner, Cartea Transformărilor, lecturile lui Eliade și toată literatura ștințifico fantastică a acelor vremi. Discuția pe teme biblice, în debaraua cinematografului Patria, printre mături si găleți, cu Ioan Alexandru, între două spectacole. Au existat nopțile lungi petrecute cu Ilie Măduța disecând literatura română, citind din Rilke, Heidegger  și „Colină din Ardeal” de Păunescu. Au existat cenaclurile Flacăra cu nebunia lor întreținută de acei frumoși nebuni ai marilor orașe.

A existat marea de la marginea țării, cu plajele ei așa cum erau ele atunci, cu valuri, cu apa sărată din care era greu să-i mai scoți afară pe copii. Ținuturile Vrancei, mai frumoase ca niciodată când am trecut noi pe acolo; Dobrogea cu struguri la marginea drumului; mănăstirea Cozia unde Mircea în somnul lui își împarte visele cu Oltul; Bucureștiul cu muzeele lui și cimitirul unde ne-am dus să dăm câte o floare lui Marin Preda, Nichita, Coșbuc, Labiș... și bineînțeles Luceafărului.

„Și pentru că toate acestea/ Trebuiau să poarte un nume/ Un singur nume”
Le-am spus și eu simplu...
Eminescu.
                                                                                                                     
©Cammo


No comments:

Post a Comment